Aanleg containerterminal Neele-Vat door RvB Groep

Engineering containerterminal Neele-vat

Voor de engineering van de containerterminal zijn ervaring met bodemgesteldheid, effecten van belastingen op het terrein en kennis van operationele bedrijfsvoering essentieel. De civiele engineering van RvB Groep bestaat uit creatievelingen met unieke oplossingen in complexe situaties. Zware belasting, levensduur, duurzaamheid en effectiviteit zijn sleutelwoorden in het ontwerp. De kennis en ervaring in de realisatie van containerterminals en bedrijfsterreinen geeft zekerheid op een passend ontwerp en voorkomt onaangename verrassingen in de uitvoeringsfase. Dankzij de combinatie van engineering en realisatie blijft RvB Groep verantwoordelijk voor het ontwerp tot oplevering van de terminal.

 

Realisatie containerterminal Neele-Vat

Naast de engineering heeft RvB Groep ook de opdracht gekregen de realisatie van de terminal op zich te nemen. Dit bestaat uit de realisatie van grondwerken en het aanbrengen van een rioolsysteem met de daarbij horende aansluitingen. Een deel van de terminal is, vanwege de opslag van gevaarlijke stoffen, vloeistofdicht uitgevoerd door middel van een vloeistofdichte onderafdichting. Daarnaast brachten we een zettingsarme terreinfundering aan, welke als stijve plaat is ontworpen. Zo worden belastingen breed weggezet naar de ondergrond en is zetting op de containerterminal nagenoeg uitgesloten. Na de fundatie hebben we een bestrating aangebracht, inclusief verdere inrichtingsmaterialen zoals hekwerken en (aanrijd)beveiliging.

Vloeistofdichte vloer containerterminal Neele-Vat

De aanleg van een vloeistofdichte vloer wordt traditioneel gedaan met een vloeistofdichte verharding. Deze verharding wordt vloeistofdicht gekeurd en daarna in gebruik genomen. Bij bedrijfsactiviteiten waar veel beschadigingen kunnen optreden aan de verharding, zoals recyclingterreinen en containerterminals, is een vloeistofdichte verharding onderhevig aan veel onderhoud. Dit gaat ten koste van de werkzaamheden, maakt veel kosten en neemt operationele werkruimte in beslag.

Een vloeistofdichte vloer van RvB Groep is, in tegenstelling tot andere vloeren, onderhoudsvrij. Door de vloeistofdichte functie als onderafdichting onder het terrein aan te leggen, wordt de afdichting niet geraakt bij beschadigingen. Het materiaal is zettingsbestendig en voorzien van een ‘Verklaring Vloeistofdichte Voorziening’. Met een levensduur van ten minste honderd jaar is de vloeistofdichte oplossing van RVB Groep een creatieve invulling voor menig ondernemer.

Een gedeelte van de terminal van Neele-Vat is op deze manier vloeistofdicht uitgevoerd. Door de aansluiting met het overige terreindeel te behouden is er door middel van een minimale overgang een apart gedeelte gecreëerd.

Interview Ruud vat van Neele-Vat Logistics

  “De communicatie en oplossingsgerichtheid spraken mij erg aan.”

Opdrachtgever: Neele-Vat Logistics
Contactpersoon: Ruud Vat

In opdracht van Neele-Vat Logistics op de Maasvlakte in Rotterdam heeft RvB Groep het ontwerp en de realisatie uitgevoerd voor een nieuwe containerterminal met gasmeetstation. Het project behelst ook de complete infrastructuur voor een aangrenzend warehouse.

Logistiek partner

Neele-Vat Logistics neemt het complete logistieke proces van verschillende bedrijven uit handen. Ze bieden een oplossing op maat voor elk deel van de logistieke keten. Denk daarbij aan wegtransport, short sea, intermodaal vervoer, zeevracht, luchtvracht, warehousing, douane en gasmeting. Ruud Vat is jarenlang directeur van Vat Logistics geweest, dat vier jaar geleden fuseerde met Neele Logistics.

Opgespoten grond

Ruud Vat bleef betrokken bij de nieuwe organisatie Neele-Vat Logistics en de uitbreiding daarvan, zo ook bij de uitbreiding van de nieuwe terminal voor een gasmeetstation. “Hier worden gassen gemeten die vrijkomen uit goederen in zeecontainers uit Azië, denk bijvoorbeeld aan lijm van schoenen. Deze zeecontainers worden verplaatst met een reachstacker. Hierdoor komen enorme krachten vrij op een klein oppervlakte. Omdat de Maasvlakte bestaat uit opgespoten grond, was een gebonden fundering noodzakelijk”, legt Vat uit.

Infrastructuur

“RvB heeft de infrastructuur aangelegd omdat ons terrein te maken krijgt met zwaar vervoer. Dagelijks komen hier trekkers met chassis en daarop containers op het terrein. Soms tot wel veertig ton aan gewicht. Die beweging op ons terrein is seizoenafhankelijk. We zitten nu in het najaar en dan is het erg druk. Tijdens de winterperiode vindt er minder gasvorming plaats in de containers. Naast de wegen hebben ze ook de bijbehorende verlichting en hydrant leidingen geleverd. Die worden gebruikt voor onze warehouse divisie, daar vullen we o.a. vloeistoffen af vanuit tankcontainers en tankauto’s in kleinere verpakkingen.”

Meeuwen

“De werkzaamheden vonden plaats in de tijd van het broedseizoen van meeuwen. We hadden de keuze om vier maanden stil te liggen of een meeuwenwachter in te huren. We hebben voor dat laatste gekozen. Dat heeft ons bijna een ton gekost. Iets waar RvB niets aan kon doen natuurlijk. Maar daarom was ik blij dat we vooraf goede voorbereidingen hadden getroffen. De aanleg kon daardoor voorspoedig verlopen. De uitvoerder van RvB was een prettige man om mee te werken. We hadden tweewekelijks overleg op de bouw. De manier van communiceren en zijn oplossingsgerichtheid spraken mij erg aan.”

“De terminal is nagenoeg klaar. Maar volgend jaar staat er een nieuwe uitbreiding op het programma.  een nieuw kantoor van 6000m² en warehouse van 35.000m². Zo blijven we stevig uitbreiden op de Maasvlakte”, besluit Vat.

 

Projecten

bekijk meer
Containerterminal Neele-Vat Logistics
Containerterminal Neele-Vat Logistics
Bekijk dit bericht
Bedrijventerrein De Boeg, Oegstgeest.
Bedrijventerrein De Boeg, Oegstgeest.
Bekijk dit bericht
Count Terminal Rotterdam
Count Terminal Rotterdam
Bekijk dit bericht